söndag 1 september 2013

Jag bor i Sveriges mest skyddsvärda naturområde

Idag listade Svenska Världsnaturfonden de 21 mest skyddsvärda naturområdena i Sverige. Det hela började som en tävling där allmänheten fick tipsa om platser som saknade de ansåg behövde ett skydd de saknade. Därefter tog en jury vid och granskade förslagen närmare och utsåg 21 platser som de anser är extra skyddsvärda. Initiativet är grymt och förhoppningsvis inspireras fler av våra civilsamhällsorganisationer att lobba på makthavare på lika kreativa vis.
Jag har besökt några av de platser som finns listade och alla är unika på sitt sätt. Dessutom har jag den otroliga glädjen att få bo mitt i en av dem. Ugglarp. Området runt vårt hem är fantastiskt vackert med strandängar, stränder, klipplandskap, lövskogar och vindpinade tallar. Dessutom är det ett levande kulturlandskap där jordbrukets ängar, åkrar och hagar sätter sin alldeles särskilda prägel på kusten. Jag förstår verkligen WWFs val och lovar att driva frågan om ett utökat skydd för Ugglarps unika miljö i de forum där jag har inflytande!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar